Orwell pren cafè a Osca (i és un cafè amarg)
Vuitanta anys després del setge republicà a Osca, la ciutat commemora amb una exposició el pas de l’escriptor anglès pel front d’Aragó. A les trinxeres on l’autor d’'Homenatge a Catalunya' va lluitar perviuen els ecos del combat.
Publicidad
OSCA, Actualizado:
<<-Feixistes! Maricons!
-¡Iros a casa, ingleses! ¡No queremos extranjeros!
-Torrades amb mantega! Ara mateix estem menjant torrades amb mantega! I quines torrades amb mantega!>>
Publicidad
D’allò en deien guerra
Ell recorda molt bé aquells mesos: la boira que s’arremolina com un vapor fred; els barrancs plens d’excrements i llaunes rovellades; els feixistes escalant el pujol com una fila de formigues. Les imatges s’amunteguen a l’escriptori.
Orwell esmola la ploma. Quan comença a escriure a Wallington, duu un grapat d’anys revelant els mecanismes opressors que ell mateix ha engreixat com a policia imperial britànic a Birmània. Ha escrit entre i sobre les classes oprimides de les grans capitals europees (Sense ni cinc a París i Londres, 1933), primer; i sobre les condicions d’explotació dels miners anglesos, després (El camí a Wigan Pier, 1937). Espanya és una altra cosa. Orwell hi ha anat amb l’objectiu de “matar feixistes” i només ha trobat el tedi, el fred i la immundícia dels fronts estancats. “En la guerra de trinxeres hi ha cinc coses fonamentals -escriurà-: la llenya, el menjar, el tabac, les espelmes i l’enemic. Aquell hivern, al front de Saragossa, l’ordre d’importància d’aquestes cinc coses era justament el que he escrit”.
“Orwell sabia que els discursos gloriosos sobre el fet de la guerra serien rebutjats. Per a qualsevol jove britànic de l’època, la I Guerra Mundial és una experiència determinant. El fred, la llenya, el tabac…és el dia a dia del soldat ras i això fa que el seu testimoni soni molt creïble. De fet, totes les petites veritats sobre els aspectes quotidians de la guerra ens preparen per acceptar una veritat més complicada d’assumir”. El professor de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) Miquel Berga és un dels majors experts en l’obra d’Orwell. Només entrar a l’exposició, s’atura davant la foto de l’espigat anglès a la Caserna Lenin de Barcelona. A inicis de 1937, mentre hi rep un magre entrenament militar sota la bandera del POUM, Orwell ignora que a Alcubierre no trobarà combats, però també que a aquella serra conviurà amb quelcom “insòlit i valuós”, una comunitat de camperols i combatents on les “motivacions de la vida civilitzada” (“l'esnobisme, l’afany de diners, la por del superior”) han deixat d’existir.
L’Aragó sacsejarà el pensament polític d’un dels majors escriptors del s. XX. Malgrat això, segons el periodista aragonès Víctor Pardo, la regió no ha reivindicat prou la seva figura:
Publicidad
Pardo (barba rasa blanca, planta de camperol satisfet) és el comissari de l’exposició i un dels més actius promotors de la memòria història a l’Aragó. Quan a un cèntric bar d’Osca se li pregunta per projectes similars en aquest àmbit, respon rotund:
Els murs parlen a banda i banda
Robres és un petit municipi de 600 habitants, a només 10 quilòmetres d’Alcubierre. Per arribar-hi, cal deixar enrere els camps verds que estrenyen la carretera. És un miratge: aquí també governa la soledat dels tons ocres. L’únic que aporta color són les visites al Centre d’Interpretació de la Guerra Civil que des de 2006 ocupa les aules de l’antiga escola. Flanquejat per dos canons oxidats, el Centre acull una detallada exposició sobre l’avanç del conflicte a l’Aragó.
Publicidad
És l’altra cara de la Ruta Orwell: A només dos-cents metres de la seva entrada, a l’altra banda de la carretera a Saragossa, l’anomenada posició de San Simón s’alça en la memòria franquista. Aquí, l’abril de 1937 els combats per controlar l’enclavament es van saldar amb desenes de morts. A inicis dels anys quaranta s’hi va aixecar una creu per homenatjar els vencedors. És la mateixa creu que acull les concentracions: Banderes, mà alçada i cara al sol. Només cal fer una cerca a la xarxa per comprovar el que hi fan. Només cal pujar al cim per veure que hi ha hagut resposta: “Fachas de mierda”, “Nazis moriréis”, creus gamades esborrades, la falç i el martell pertot. Cent cinquanta metres més avall s’ha tapat amb pintura negra una fita de pedra en memòria dels morts. Som a Las Tres Huegas, la zona, reconvertida en espai de memòria, que pertanyia al bàndol franquista, però a l’anomenada Loma Orwell també s’han deixat avisos. S’hi han pintat esvàstiques, s’hi han cremat materials, s’hi han deixat excrements, segons Arazo.
Robres tampoc se salva del ball de memòries. A trenta metres del Centre d’Interpretació, la restaurada façana de l’església conserva una inscripció: “Andrés Mateo, Mariano Barrio, Benigno Nieto, Domingo Berdún…”, diu la inscripció. “Caídos por Dios y por España”.
Publicidad
Amarga memòria
El camí és un clar. La tornada, terra erma.
Queda alguna petja més de l’escriptor a la comarca? “Pràcticament res”, lamenta Víctor Pardo. A penes una placa inaugurada el febrer passat pel seu fill Richard a Monflorite, el poble on va tractar-se una infecció a la mà durant els primers dies de combat. “Als polítics d’aquí els passa com a la democràcia espanyola, que és de poca qualitat i pocs recursos culturals”. Víctor Pardo alça la veu per no ser engolit per una colla de joves d’estrafolària disfressa que irromp al bar amb els pòmuls enrogits. Torna a Robres, enutjat. “Jo he denunciat l’existència de la placa de l’església any rere any, però l’alcaldessa actual, que és socialista, no s’atreveix a treure-la. Saps per què? Perquè creu que els veïns no la votaran. Quina determinació democràtica mostra? Si has de perdre unes eleccions per això, perd-les. És més digne, és més honest, és més democràtic, és més valent, és més seriós, és més polític. És acollonant. Aquest és el tipus de memòria que tenim aquí: no fer res que pugui molestar els de sempre”.